Jedan modni detalj – hiljadu reči

Author
Aleksandra Petrovski Urednica online magazina Finovacije

Kakvu poruku šaljemo odabirom odeće i obuće, zašto je važno poštovanje poslovnog kodeksa odevanja i kako se u detaljima krije prilika da budemo primećeni objasnila nam je Tijana Andžić, savetnica za poslovno ponašanje.

Da li ste ikada razmišljali da detalj vaše odevne kombinacije može da bude vrlo bitan faktor u tome da (ne)dobijete određeni posao, povišicu, unapređenje ili investiciju?

Istraživanja su pokazala da od ukupnog utiska samo 7% čini sadržaj, 38% ton kojim prenosimo poruku i čak 55% neverbalna komunikacija koju čine kako govor tela tako i naš fizički izgled, a samim tim i odeća. I ako malo bolje razmislite, sigurno ćete se setiti mnoštva situacija u kojima je makar i nesvesno nečija odeća uticala da vi formirate mišljenje o nekoj osobi, pa čak i da joj glas niste čuli. A prvi utisak o nekoj osobi zabeležen je u našim mislima sledećih 10, 15 godina…

Bez brige, to može da bude i vaš saveznik, samo ako znate da načinite dobre izbore.

Ukoliko smatrate da u tome niste najveštiji, postoje osobe koje su tome vične i stručne. One se zovu imidž savetnici.

Na pragu da dobije upravo sertifikat Image Consultant na prestižnom Fashion Institute of Technology u Njujorku je i Tijana Andžić, koja aktivno radi na regrutovanju kandidata za jednu međunardonu konsultantnsku kuću i drži predavanja studentima na temu intervjuisanja i poslovnog ponašanja.

„Bili mi toga svesni ili ne, podsvesne predrasude i očekivanja koja nasleđujemo ili stičemo u drušrvenim interakcijama oblikuju prvi utisak koji stvaramo o nekome. Stoga, važno je ostaviti dobar prvi utisak ne samo iz razloga što ne postoji druga šansa za prvi utisak već i zato što želimo da slušalac obrati pažnju na sadržaj i poruku koju želimo da prenesemo, a ne da nas u tome spreči neadekvatno vizuelno predstavljanje“, kaže Tijana.

Pre pet godina otišla je u Njujork, gde je završila Master na Univerzitetu Fordham i počela da radi kao poreski konsultant. Znanja iz ovih oblasti i stečena iskustva je spojila je u predavanja o poslovnom ponašanju.

„Poštovanjem kodeksa oblačenja vi samim tim poštujete osobu sa kojom poslujete kao i firmu u kojoj se nalazite, što je izuzetno važno u poslovnoj interakciji. Naša odeća i fizička pojava prenose nekad mnogo dublju poruku nego kad bismo to posmatrali samo sa modnog aspekta“, kaže Tijana Andžić i dodaje:

„U današnjem vremenu tehnoloških inovacija jako je važno prilagoditi se tržištu i ići u korak sa digitalnom evolucijom, pa samim tim ukoliko je neko dugo u svom poslu i nosi komade odeće karakteristične za neka ranija vremena, podsvesno može poslati poruku da ne ide u korak sa vremenom i tehnološkim dostignućima.”

Tijana naglašava da je u radu sa klijentima veoma važno uskladiti kodeks oblačenja sa industrijom u kojoj klijent posluje kao i vašom ulogom u poslovnom odnosu.

„Ukoliko pružate profesionalne usluge savetovanja klijentima iz IT industrije ili finansijskog sektora prilagodićete kodeks oblačenja koji je propisan od strane firme vašeg klijenta, ali opet u zavisnosti od toga kakvu poruku želite da prenesete. U određenim situacijama previše formalan stil može odati autoritativan stav dok u drugim može odati utisak kompetentnosti, u zavisnosti kakva su očekivanja od druge strane kao i poruka koju želite da prenesete svojim vizuelnim identitetom.“

Od dva kandidata jedan je svakog dana na posao dolazio u odelu…

Veliki broj kompanija danas „popušta“ kriterijume za kodeks oblačenja sa formalno poslovnog (business formal) na ležerno poslovni (business casual), pa čak i ležerni (casual). U slučaju da se zaposlenima na volju i profesionalno rasuđivanje ostavlja da odrede šta je prikladno, a šta ne, lako može da se dogodi da izbor odeće ili obuće bude neadekvatan.

„Nekad se dešava kada se odlučuje o unapređenju između dva kandidata od kojih jedan nosi odelo svakodnevno a drugi ne, da prevagne odluka na kandidata koji nosi odelo uz komentar da deluje da profesionalnije radi svoj posao. Ovaj slučaj jeste dokaz da ljudi podsvesno donose zaključke na osnovu izgleda i neverbalne komunikacije.

U prilikama, kako poslovnim tako i privatnim, ukoliko nismo sigurni kakav je kodeks oblačenja i očekivanja, uvek je bolje da odabir odevne kombinacije bude za nivo iznad, nego za nivo ispod“, savetuje Tijana Andžić.

Lični pečat u granicama prihvatljivog

Kako bi ostali u sigurnoj zoni većina poslovnih ljudi se najčešće odlučuje za kombinaciju bela ili svetla košulja, tamno odelo i crne cipele, eventualno uz dodatak kravate i kožnog kaiša. Ženska formalna poslovna odeća uglavnom  podrazumeva taman ili neutralni sako, belu ili svetlu košulju ili bluzu, suknju do kolena ili pantalone, čarape mat  – tamne ili u boji  kože, tokom leta tanke i transparentne, crne ili neutralne zatvorene cipele.

Ležerno poslovni stil je manje formalan, ali i dalje zahteva od muškaraca da izgledaju profesionalno i da nose dobro krojenu odeću: jakna, blejzer, jednobojne ili sa dezenima košulje dugih rukava, pantalone koje ne moraju biti iste boje kao jakna, oksfordice… Kada je u pitanju pametna ležerna poslovna odeća, žene bi trebalo da u njoj izgledaju uredno i reprezentativno, a bilo bi dobro da nose svetlije ili umirujuće tonove odeće. Košulja ili bluza ne bi trebalo da ima preveliki dekolte (ne dublji od dužine lica), dužina suknje ili haljine maksimalno 10 cm preko ili 4 prsta iznad kolena, kardigan ili ležerni blejzer, diskretan nakit, ravne ili sa štiklom do 8 cm cipele.

Međutim, jednako važno kao i poštovanje poslovnog kodeksa je da se izdvojite iz mase u različitim prilikama: pri zapošljavanju, poslovnoj prezentaciji, interakciji za klijentima i poslovnim partnerima.

„Bitno je iskazati kreativnost i osobenost kroz svoj lični stil, a opet ostati u granicama prihvaćenog stila. Ovo se može postići određenim komadima koji mogu postati vaš lični pečat u stilu, kao što su naočare sa nekim detaljima ili okvirom u boji, nošenje marame u boji, upečatljiv dezen kravate ili marame za odelo, cipela sa detaljima ili u više boja ili nijansi. Ovi detalji mogu da podstaknu razgovor sa ljudima pored kojih se nađete u liftu i da ih iskoristite kao inicijator razgovora tako što ćete udeliti kompliment nekome ili pak neko vama i na opušten način otpočeti razgovor sa osobom koja vam u budućnosti može biti od značaja u poslovnom svetu“, naglašava Tijana oslanjajući se i na lično iskustvo.

0 komentara
Aleksandra Petrovski Urednica online magazina Finovacije

Suosnivačica Centra za kreatore web sadržaja wwwrite.rs, edukatorka u oblasti poslovnog bloga i menadžerka društvenih mreža.

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Vrati se gore